سومین گردهمایی مجازی سالانهی مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاههای سراسر کشور، با همکاری دانشگاه کردستان و وزارت علوم برگزار شد.
این گردهمایی که با حضور مدیران دفاتر استعدادهای درخشان کشور ازجمله دکتر محسن محمدی، مدیر دفتر هدایت استعدادهای درخشان دانشگاه شیراز برگزار شد، بهصورت مجازی ترتیب یافت.
در این مراسم، دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاههای سراسر کشور را مهمترین رابط بین نخبگان و استعدادهای برتر دانشگاهها با حوزه ستاد وزارت علوم دانست.
وی با اشاره به اقداماتی که در بیستماه گذشته در ستاد این وزارتخانه انجام شده است، گفت: بازنگری در آئیننامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان برای تحصیلات تکمیلی و کارشناسی ارشد، تسهیلات بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تفصیلی کارشناسی ارشد که در دوره کارشناسی پیوسته خود، طرح کارورزی و کارآموزی بلند مدت را شرکت کردهاند، دو جنبه یکی خود استعدادهای درخشان و یکی مهارتها و مهارتافزایی را پوشش میدهد، دارندگان مدالهای طلا، نقره و برنز کشوری و المپیادهای دانشآموزی که بنا شد با کسب حد نصاب علمی ۸۵ درصد نمره آخرین پذیرفته شده آزمون سراسری بحث شرط رشته مرتبط را برای آنها حذف کنیم و کمی راه برای این گروه هموارتر شود.
معاون آموزشی وزارت عتف در ادامه افزود: همینطور در حوزه ستادی جلسات متعددی با بنیاد ملی نخبگان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش داشتیم تا بتوانیم با همفکری و همافزایی باعث پرورش استعدادهای درخشان شویم. البته مشکلاتی که کووید -۱۹ برای دانشگاههای ما ایجاد کرده بیشتر وقت مدیران ما بهخصوص در دانشگاههای ضعیفتر صرف حل مشکلات سایر دانشجویان شده است و دانشجویان برتر علمی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند که ضروری است مدیران دفاتر با ارسال پیشنهادات و راهکارهایی که در چارچوب قوانین و مقررات و ضوابط هستند راههایی برای حل مشکلات این قشر فرهیخته به حوزه ستادی ارائه کنند تا در ستاد بررسی شود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سومین گردهمایی سالانه مدیران دفاتر استعدادهای درخشان دانشگاهها، با اشاره به اهمیت توجه به استعدادهای درخشان، بر لزوم تمرکز بر پرورش و هدایت آنان تاکید کرد.
دکتر محمدرضا آهنچیان، با اشاره به اقداماتی که در حوزهی هدایت و پرورش استعدادهای درخشان انجام شده است، گفت: شورای هدایت استعدادهای درخشان بهعنوان سیاستگذار اصلی در راستای ماموریتهای محوری خود فعالیت میکند و درگیر شدن آن در موارد خاص دانشگاهها و موضوعات اجرایی ریز و جزئی آنان، درست نیست. مصون نگه داشتن شورا از این موضوعات، که به ریاست وزیر و عضویت معاونین آموزشی و پژوهشی اداره میشود، کاری است که در این دوره انجام و بر آن تاکید شده است.
وی افزود: حفظ اصول و پایداری در ملاحظات سیاستی از نکات دیگری است که بر آن تاکید داریم و محور برنامهریزیها همین اصول و سیاستهاست و باید از آنچه که به عنوان مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان تعیین میشود، مراقبت کرد.
دکتر آهنچیان اظهار داشت: برای این منظور هرساله گزارشهای مفصلی از دانشگاهها در زمینه شناسایی، حمایت، پرورش و هدایت استعدادهای درخشان دریافت میشود. حلقهی روابط و توسعه مناسبات ما با دستگاههای دارای هدف مشترک، کار ارزشمندی بود که در این دوره محقق شد.
وی تصریح کرد: در این دوره تمرکز بر این بوده است که اختیارات دانشگاهها در حوزه استعدادهای درخشان افزایش پیدا کند و در همین راستا تا سقف ۴۰ درصد سهمیه پذیرش دانشجویان را در دانشگاههای بزرگ افزایش دادیم که آسان بدست نیامد. افزایش پذیرش دانشجویان تا سقف ۴۰ درصد در هر رشته محل در مقطع کارشناسی ارشد دستاورد بزرگی است.
به گفتهی مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم، ازجمله سیاستهای دیگری که مورد توجه قرار گرفته است، شناسایی، حمایت و هدایت استعدادهای درخشان بود. طی سالیان گذشته با توجه به محدودیتها و مشکلاتی که وجود داشت، حمایتها کاهش پیدا کرده بود که البته به نظر ما دوبخش پرورش و هدایت تا کنون مغفول مانده بود، به ویژه در بخش هدایت که باید توجه بیشتری میشد. امیدواریم دانشگاهها در این خصوص برنامههای خود را با برنامهریزی دقیقتری ادامه دهند و در این زمینه تبادل تجربیات داشته باشند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت عتف، در ادامه نقاط قابل بهبود در زمینه پرورش و هدایت استعدادهای درخشان را در هم افزایی بیشتر بین دانشگاهها در هر استان یا منطقه در زمینه تبادل دانشجویان استعداد درخشان و همچنین تعریف پروژههای مشترک در پرورش استعدادهای درخشان دانست.
اصلاح در فرایند شناسایی دانشجویان استعداد درخشان، اعطای اختیار بهبود و توسعه محورهای پشتیبان استعدادهای درخشان توسط مراجع قانونگذار ملی و استانی با هدف توسعه برنامههای پرورش و هدایت استعدادهای درخشان، توسعه برنامههای پرورش و هدایت دانشجویان استعداد درخشان با هدف افزایش سطح پایبندی آنان به ایران و فرهنگ ایران_اسلامی نیز از دیگر نکاتی بود که دکتر آهنچیان آن را مورد توجه قرار داد.
این مقام مسئول در پایان چشمانداز آینده را استمرار روندهای کنونی در قانونگذاری و اجرا اعلام کرد و افزایش استقبال بخش عمومی و خصوصی از جذب دانش آموختگان استعداد درخشان، بهبود در روابط دستگاهی بین وزارت علوم و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط در کشور را در این رابطه، راهگشا دانست.